Här ligger jag och duger.

Det känns nästan befriande att slippa läsa naturkunskapsboken, nu kan jag äntligen läsa en bok jag själv vill läsa.
Jag tänkte läsa ut Roslund/Hellström BOX 21, har bara ett kapitel kvar. Annars har jag idag städat, bara för att slippa göra det imorgon när jag är ledig. Men det är inget jag direkt bävar över, jag gillar att städa.
Nu när jag väntar på att golvet ska torka, lyssnar jag på Cornelis Vreeswijlk.
TantStina som bor på jobbet, hon och jag brukar sjunga till Cornelis och en och annan gammal gotländskvisa.



Cornelis Vreeswijk - orginal sång Cecilia Lind

Gamblä Valu

Gamblä Valu, gamblä Valu
jär äi häusar u lydar lamb.
Sma sårkar, sma sårkar
gar pa garden u störtar stang.
Sma töisar, sma töisar
sitar äi finstri u fingrar band.

Gamblä päikar, gamblä päikar
gar u sväidar u far ingen man. 
Äi bastuduri, äi bastuduri
gammelfar star mä skräi u rop:
"läintutten, läintutten,
har tatt äld u brinnar alltihop".

Ourä drängar, ourä drängar
haggar såisvid u kåirar haim.
Tåntegubbar, tåntegubbar
laupar ättar mä a torrvidsgrain. 
Äut äi skogen, äut äi skogen
dängar bysen yxi äi en stan.
Astu drängar, astu drängar
gytt vändä träiu för ti hittä haim.


Här har ni texten till min och Stina favorit gottländska visa. Jag har ingen aning om vad vi sjunger och hon är för dement för att kunna förklara det till mig, men det är vackert :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0